TQ!! Saya tak follow bukan bermakna saya tak sayang okay!

Friday, October 15, 2010

I've got this!



Thanks for your support Abam! 
Really appreciate it..
Bertambah lagi accessories my baby.. :)


I have got this from Abam last Friday. Haha! Harini baru nak buat entry sebab lupa nak snap. Okay, semalam dah tak lupa dah. Mesti korang tertanya-tanya apa la fungsinya menatang ni kan? Ini dipanggil Battery Grip. Battery grip ni tak disertakan pada kamera-kamera yang entry level dan semi pro manakala kamera full frame atau professional memang dah provide dengan body yang dah termasuk battery/vertical grip. So, kalau kamera macam saya ni, nak kena beli asing la, kira macam tambah accessories la... :)

Fungsinya pula adalah....

a) Bila kita nak snap gambar dalam keadaan vertical, kalau takde battery grip ni, agak susah nak shutter, nak kena bengkokkan badan. Ha, macam gambar entry sebelum ni. Lebih kurang begitulah keadaan kebengkokkan diri saya.


 Contohnya, ni nk snap gambar keadaan landscape, should be easy la...

 Ha, kalau nak snap secara vertical macam ni, agak susah nak pegang sebab button shutter tu, kat sebelah sinun. So, dah ade battery grip, lagi senang la nak snap kot bawah ke, ke tepi ke, kanan ke, ikut hangpa lah! nak pegang sebelah tangan pun boleh! 
(dalam gambar tu yang dah pasang battry grip)




b) Senang nak ambik gambar sendiri kalau ade battery grip ni. Kalau takde battery grip, kamera tak seimbang kalau kita pegang sebelah tangan saja dan kecenderungan untuk menggelosor jatuh amatlah tinggi ye adik-adik.., so nak kena  topang dengan tangan kiri juga. (lepasni, mesti banyak saya je dalam gambar..heh).

c) Kalau kita travel jauh-jauh or pi hunting ke, ataupun ada event yang spend masa almost whole day, bateri boleh tahan  lama sikit pasal grip ni pakai 2 bateri. Takkan la kita nak tinggalkan momen-momen yang berlangsung masa nak mencari bateri lain tu kan?

d) Pasang battery grip, barulah nampak besar sikit. Nampak macam gempak aje, padahal tak pun.. :P


Ada juga yang cakap, kalau pasang battery grip ni, akan mengurangkan shake masa nak tekan button shutter. Saya tak berapa pasti yang itu. Cuma apa yang saya rasakan pertama kali saat memasang battery grip adalah KAMERA BERTAMBAH BERAT!! Adey.. Beg comelku pun dah tak muat nak letak semua gadget yang ada. Huhuhu.. Adakah saya perlu mencari/membeli beg yang lebih besar? =P


credit to mat indon nih


1 comment:

Please leave a comment after reading ya! Wanna get to know you better..!