TQ!! Saya tak follow bukan bermakna saya tak sayang okay!

Saturday, March 10, 2012

Puding Roti Kukus




Lepas tidurkan Ayesha, saya ke dapur. Rasa nak masak something. Kulihat banyak lagi roti gardenia yang tak habis. Yang size besar pula tu. Tarikh luput harini. Baru makan beberapa keping kot. Terus ligat berpikir nak buat apa dengan roti tu. Kubuka laptop dan google resipi untuk buat puding roti. Alaa..kena bakar ke? Kat rumah Mama takde oven. Ada orang buat style kukus tak? Oh, rupa rupanya ada. Yes! Ok, bahan-bahan pun semua dah sediada, so, mari kita buat puding roti kukus. Resipi guna 4 keping roti je. Macam sikit je kan? So, saya ubah sedikit, guna 8 keping roti.

Bahan-bahan:

8 keping roti – dipotong kecil-kecil
1 1/2 tin susu cair
3 biji telur
6 sudu besar gula
1 1/2 sudu kecil esen vanilla
Butter
Sedikit kismis

Cara-cara:

1. Masukkan telur, gula dan esen vanilla di dalam bekas dan kacau hingga sekata. Masukkan susu cair dan kacau adunan hingga sekata.

2. Sapu butter pada roti dan susun dalam loyang.

3. Tuang adunan ke atas susunan roti dan tabur kismis.

4. Kukus dengan api yang sederhana selama 20-25 minit.

5. Selepas dikukus, sejukkan di dalam peti sejuk sebelum dihidangkan. Saya makan panas-panas pun sedap juge. hehhe..



Mengancam bukan? Senang rupanya nak buat puding roti ni. Ha, nanti, kalau tak tau nak buat apa dengan roti yang tak habis makan tu, boleh lah cuba resipi ni okay! Resipi di atas telah diubah ikut citarasa saya sendiri. Rasa ngam ngam. Tak manis dan tawar sangat. Best! Sedap sangat. Suami pon suka. Tapi, kalau nak lagi best, masa susun roti tu, boleh tabur kismis skali. Lagi best kot.! Cuba lah! :)

1 comment:

  1. suka buat puding roti ;) husband suka yg kukus, tapi saya rasa bakar lagi sedap kot..

    ReplyDelete

Please leave a comment after reading ya! Wanna get to know you better..!