TQ!! Saya tak follow bukan bermakna saya tak sayang okay!

Sunday, March 25, 2012

EBM handle with care :)

This article, saya dapat dari Kumpulan Ibu Menyusu dalam facebook. So, for mommies out there, boleh la nak rujuk cara pengendalian Expressed Breastmilk (EBM) ni. Sama-sama kita belajar yea!

**************************************

1. Sentiasa simpan susu di dalam fridge sebelum diminum. Simpan di bahagian /rak teratas (bukan freezer) dan paling dalam (bukan di pintu). Ini bagi mengawal suhu susu supaya sentiasa sejuk. Tidak sesuai di simpan di bahagian paling luar fridge / dekat dengan pintu / di rak di pintu kerana kekerapan membuka fridge akan merubah suhu susu / suhu tidak stabil. (Alamak, selalu jugak simpan dekat dengan pintu bawah tu sebab peti bahagian dalam penuh. Lepas ni dah tak boleh buat macam tu dah..(-_-"))

2. Apabila ingin diminum, panaskan susu menggunakan air suam-suam panas (bukan air panas sangat / mendidih) agar nutrients di dalam susu kekal. Air yang terlalu panas akan merosakkan/menganggu /menghilangkan / membunuh antibody dan nutrients yang terkandung di dalam susu. Air suam-suam panas adalah melalui nisbah 1 cawan air panas ditambah dengan 2 cawan air paip.

3. Apabila susu telah sekali dipanaskan, susu tidak boleh dimasukkan semula ke dalam fridge. Susu yang telah dipanaskan boleh tahan di dalam suhu bilik selama 2 jam jika baby belum minum / sentuh mulutnya di puting botol. Jika baby telah minum sikit tetapi tidak habis, susu boleh tahan 1 jam dari masa selepas dipanaskan. Baki susu yang melepasi masa harus dibuang. Susu yang telah dipanaskan sekali tidak perlu / boleh dipanaskan semula.

4. Susu dari botol-botol (bernombor) yang berlainan hanya boleh dicampurkan / disatukan hanya jika suhu susu di dalam botol-botol tersebut adalah sama. Contohnya jika ingin mencampurkan susu di dalam botol nombor 1 dengan susu di dalam botol nombor 2, pastikan suhu susu adalah sama. Contohnya kedua-dua botol nombor 1 dan nombor 2 sama-sama di dalam fridge atau sama-sama telah keluar dari fridge. Tidak boleh mencampurkan susu dari botol nombor 1 yang telah lama di keluarkan dari fridge dengan susu di dalam botol nombor 2 yang baru di keluarkan dari fridge - perbezaan suhu.

5. Turutan nombor di botol susu harus diikuti agar susu yang tidak disentuhi langsung (di dalam fridge) boleh disimpan / dibekukan untuk kegunaan masa akan datang. Kebiasaannya botol yang bernombor awal seperti 1, 2 dan 3 adalah stok susu beku (dari freezer) yang dicairkan dan harus dihabiskan dalam masa 24 jam dari masa ianya cair. Jika susu ini tidak dihabiskan dan melepasi 24 jam, ianya haruslah dibuang, tidak boleh disimpan semula kerana telah luput. Manakala botol yang bernombor kemudian seperti 4, 5 dan 6 pada kebiasaannya adalah stok susu baru diperah (fresh) / chilled. (EBM tak sempat nak guna banyak pun lagi sebab Ayesha tak banyak sangat minum. So, bagi chilled EBM je. Tapi, tak boleh juga kan? Takut expired plak susu dalam deep freezer tu..)

6. Susu ibu mempunyai sel hidup dan kerana itu kawalan suhu sangat penting dalam mengendalikan susu ibu supaya segala nutrients di dalamnya terpelihara dan sampai ke baby.

7. Susu ibu jugak tidak boleh digoncang dengan kuat. Boleh digoyangkan botolnya dengan lembut (gentle swirl) untuk mencampurkan / melarutkan lemak yang terpisah. (kadang-kadang tergoncang kuat gak sebab sayang lemak lemak di dinding botol..tak bagus ni..lepas ni tak boleh buat dah)


DAYA KETAHANAN SUSU

a) Suhu bilik : 15 degrees, boleh tahan 24 jam
b) Suhu bilik : 19 degrees-22 degrees, boleh tahan 10 jam
c) Suhu bilik : 25 degrees, boleh tahan 4-5 jam
d) Dalam peti sejuk 2 pintu (fridge) : 0-4 degrees, boleh tahan 7-8hari (2 hari paling bagus untuk elak serapan  bau makanan lain)
e) Dalam freezer(bagi peti sejukjenis satu pintu) : boleh tahan 2 minggu
f) Dalam freezer(bagi peti sejuk 2/3 pintu) : boleh tahan 3-4 bulan
g) Deep freezer with constant temperature : -19 degrees, boleh tahan 6 bulan ++
h) Cooler bags/ box bersama icepacks : 0-4 degrees, boleh tahan 12-24 jam (bergantung kepada bilangan icepacks)


Okay, ini dalam bentuk gambarajah, senang nak faham sikit kan?



Tengok tu, betapa kayanya khasiat susu ibu berbanding susu formula kan?

ISTILAH-ISTILAH PENTING SUSU IBU YANG DIPERAH

- EBM = Expressed Breast Milk
- Fresh EBM = Susu yang baru diperah
- Chilled EBM = Susu yang sudah diperah, disejukkan di bahagian sejuk (bukan beku). Chilled EBM akan membentuk 2 lapisan (lemak akan terapung).
- Frozen EBM = Susu yang disimpan di dalam tempat beku

BEKAS PENYIMPANAN YANG SESUAI

• bekas plastik atau botol susu bebas BPA (Bisphenol-A)
• bekas kaca atau bekas plastik berbucu keras (seperti Tupperware)
• breast milk storage liners yang memang dikhususkan untuk menyimpan perahan susu ibu
• bekas dadih - ianya boleh digunakan sehingga 3 kali sebelum dibuang.

Pastikan setiap bekas penyimpanan telah dibersihkan, disteril dan dikeringkan dengan sempurna sebelum digunakan.

Apabila susu telah disimpan di dalam bekas, pastikan setiap bekas ditandakan dengan lebel.
• Tarikh Perahan (Guna susu yang terdahulu)
• Waktu perahan (Guna susu yang terdahulu)
• Kuantiti susu yang diperah
• Nama Bayi (untuk mengelakkan tertukarnya perahan susu ibu tadi jika ramai bayi di taska/ pusat jagaan harian)

Simpan susu dalam kuantiti mencukupi untuk 1 kali penyusuan untuk 1 bekas, contohnya 2 – 4 oz sahaja setiap bekas untuk mengelakkan pembaziran jika anda memberi minum dari bekas penyimpanan tersebut.

TIPS DAN CARA PENYIMPANAN

Di Pejabat
• Simpan susu yang telah diperah di bahagian bawah peti sejuk dan bukan di bahagian beku. Ini bertujuan memelihara kehilangan antibodi akibat pembekuan (susu ibu yang dibekukan masih jauh lebih baik daripada susu formula kerana susu ibu mengandungi antibodi)
• Jika tiada peti sejuk, simpan di dalam cooler bag yang diletakkan bersama pek ais

Di Rumah
Simpan sebanyak yang boleh dibahagian bawah peti sejuk dan sedikit sahaja dibahagian beku.
• Susu yang disimpan dibahagian bawah akan dibekalkan kepada bayi untuk bekalan hari esok.
• Susu yang disimpan dibahagian beku adalah untuk dijadikan stok beku perahan susu ibu.

Contohnya: Katakan anak anda 1 hari minum 4 botol susu perahan. Jika satu hari kita berjaya mengumpul 4 botol susu perahan semasa bekerja. Bila pulang ke rumah, simpan 3 botol susu perahan baru di bahagian bawah peti sejuk untuk kegunaan esok hari dan 1 botol lagi ke dalam bahagian beku. Sebagai ganti, keluarkan 1 botol EBM yang bertarikh paling lama dari bahagian beku ke bahagian bawah peti sejuk untuk dicairkan untuk kegunaan esok hari.

Kalau EBM yang dalam plastik ikat2 macam ni? Macam mana eden nak susun, nak guna yang paling lama ek? Jenuih pikir dah. Dalam plastik merah tu saya asingkan ikut bulan. Macam ni je cara paling senang nak cari. Hehe..



JANGAN BUAT!!! JANGAN BUAT!!!

• JANGAN simpan susu perahan di bahagian pintu peti sejuk kerana suhu di bahagian pintu tidak stabil (kerana kekerapan membuka dan menutup pintu peti sejuk). sebaiknya simpan susu perahan di bahagian paling atas dan paling dalam kerana suhunya lebih stabil.
• JANGAN penuhkan bekas sehingga ke penutupnya, tinggalkan sedikit ruang untuk membolehkan pengembangan berlaku apabila susu dibekukan.
• JANGAN cairkan frozen EBM at room temperature
• JANGAN gunakan microwave untuk mencairkan frozen EBM kerana ia akan merosakkan khasiat susu ibu.
• JANGAN masak frozen EBM di atas api, ini juga akan memusnahkan khasiat susu ibu.
• Elakkan memanaskan susu diawal pagi dan memasukkan ke dalam termos kerana susu yang dipanaskan perlu dihabiskan dalam masa 1-2 jam sahaja.
• Susu yang dah dicairkan tidak boleh dibekukan semula, so kena pandai budget supaya tak membazir.



4 comments:

  1. kalau dulu kerja KFC
    dia panggil sistem FIFO
    First In First Out utk keluarkan stok :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooo...nak kena catat la brp kua brp masuk ek..aduipon.kpah ni malas nk catat2.hehe..

      Delete
  2. Detail betul perkongsian handle EBM ni. Boleh dijadikan rujukan mummies out there ;)
    Customer yang beli set menyusu Shaklee dengan saya selalu jga tanya cara handle EBM, tu yg sy suka refer sini :)

    ReplyDelete
  3. good info..
    dijemput melawat blog saya :)

    menowizme.blogspot.com

    ReplyDelete

Please leave a comment after reading ya! Wanna get to know you better..!