TQ!! Saya tak follow bukan bermakna saya tak sayang okay!

Sunday, December 18, 2011

Sanggul Fatimah


Pernah tengok Sanggul Fatimah (SF) tak? or kadang-kadang orang panggil Genggam Fatimah. Ada juga yang panggil bunga kembang semangkuk. Tak pasti la bunga kembang semangkuk tu adalah benda yang sama atau tidak. Fungsinya macam air selusuh jugalah. SF ni Mama yang belikan kat Mekah masa dia pergi umrah bila dapat tahu saya pregnant dulu.              

Mama baru teringat pasal benda ni petang semalam. Saya pun terlupa betul ada benda ni. Petang semalam jugalah baru nak tanya orang tu orang ni macam mana nak guna benda ni. Rupanya orang start minum dari usia kandungan 7 bulan ke atas lagi. Saya ni, 4,5 hari nak sampai due baru nak minum. Hehe..

Cara nak guna ialah dengan rendamkan SF ni dalam air sampai 4 jam atau sampai kembang macam dalam jug seperti gambar di bawah ni. Pastu minum. Lepas guna, jangan dibuang pula tapi, keringkan SF tu. Bila kering, SF ni akan kuncup balik macam bentuk asal tau. Lepas guna, sape sape pun boleh pinjam sebab SF ni boleh guna lama dan tahan lama.


Macam ni la bentuk asal SF ni. Pastu akan mengembang macam dalam jug tu. Air rendaman tu akan berwarna kekuningan. 


Saya dah minum airnya. Tak rasa apa pun. Cuma ada rasa macam minum air daun inai skittt je. Mama beli banyak kuntum juga SF ni. Ingatkan jenis pakai buang. Takpelah, boleh bagi Kak Jed and kakak ipar yang sedang pregnant juga tu. 

Kita hanya mencuba dan merancang. Senang bersalin atau tidak, semuanya Allah SWT yang tentukan kan.. Okay lah, due saya 24/12 ini. Lagi 6 hari kot. Baby ni asyik dok acah-acah nak keluar je sekarang ni. Kejap rasa sakit, kejap hilang. Perut pun dah semakin turun (makcik-makcik la yang cakap). Sembap di kaki pun dah berkurangan. Harap-harap semuanya selamat lah. Mohon doa dari kawan kawan sekalian ye! :). 


p/s: Pagi ni ada checkup lagi. Nervous nak tahu apa kata doktor pasal keadaan kandungan saya sekarang ni. (-_-")




3 comments:

  1. moga selamat semuanya.ameen..saya due 26/12..=)

    ReplyDelete
  2. Wife wise:

    Oh, beza 2 hari je. Amin..you too.. take care.. :)

    ReplyDelete
  3. assalamu alaikum...
    siapa yang berminat untuk membeli sanggul fatimah itu dengan harga bepatutan,
    sila ke blogspot kami or emil or sms saya ye
    buahzuriat@yahoo.com
    fatemah-abdullah.blogspot.com

    puan fatemah
    013-2737078

    ReplyDelete

Please leave a comment after reading ya! Wanna get to know you better..!