TQ!! Saya tak follow bukan bermakna saya tak sayang okay!

Thursday, January 26, 2012

Set rawatan ibu bersalin


Last Saturday, my MIL datang dari Jitra nak jenguk cucu dia yang bam bam ni. Dah 2 kali my MIL datang Kota Bharu during my confinement ni. Kalau mereka datang, memang best. Sebab apa, sebab baaaanyak makanan yang dibawa untuk orang berpantang!. Ada roti kering (best tau cicah susu), kueh karas. Ikan plak macam macam jenis. Ikan haruan kering/goreng/fresh, ikan talang. Banyak kan? Agak agak dah habis pantang pun, lauk still ada kot. Hehe, pastu, siap bagi resipi kat Abam suh masak tu masak ni. 

My MIL bawak juga set rawatan ibu bersalin Dimaz untuk saya makan. Actually, ibu saudara Suami memang jual set bersalin Dimaz ni. Thanks Cik :'). Since saya belum start makan sebarang ubat-ubat tradisional ni, boleh la try. Gerun juga nak makan ubat ubat tradisional ni. Takut effect my baby. Ye la, breastfed kan. Orang kata, panas. So far, okay je. Saya rasa kurang sikit sakit di bahagian dalam. Alhamdulillah. Ayesha pula, belum nampak apa-apa perubahan. Cuma terasa dia berak agak kerap. Tapi, memang normal baby berak kerap kan?So, boleh terus makan sampai habis kot. :)


Set ni hanya ada 3 jenis ubat je. Tak banyak pun. Pil untuk makan ada 2 jenis. 1 untuk luka dalaman dan 1 lagi untuk tambah tenaga something like that la. Yang botol tinggi tu minyak herba. Best bau dia. :). Param (untuk tepek kat dahi tu) pun ada juga.



Banyaknye nak kena telannn.. :)


Bila saya start pakai param tu kat dahi, Abam cakap, "Laaa..tengah pantang rupanya". Dushhh! Terkono den. HAHA! Sebab nampak macam orang bukan berpantang je. Ke sana ke mari. Tak duduk diam. Adehh.


0 budak cumil mengomel:

Post a Comment

Please leave a comment after reading ya! Wanna get to know you better..!