TQ!! Saya tak follow bukan bermakna saya tak sayang okay!

Monday, April 12, 2010

Katakan TAK NAK pada rokok!!


Harini saya nak cakap pasal merokok. Ok, dah sedia maklum, merokok ni sangat tidak bagus untuk kesihatan kita.. Lain la kalo dia kan? (gambar atas). Sebab dalam Islam pon dah termaktub, kalau nak pilih pasangan, pilihlah la yang mempunyai pegangan agama dan akhlak yang baik sementara, rokok adalah unsur yang mencacatkan.. (Cewahhh, belagak bagus plak, tapi, apa salahnya kita share2 kan?)

Kenapa? sebab...

1) Perokok ni melakukan perkara yang ditegah oleh agama iaitu merosakkan diri. Sebab tu, majoriti para ulama zaman ni dah mengharamkan rokok.

2) Perokok ni bukan sahaja membahayakan diri sendiri bahkan juga membahayakan isteri dan anak2 akibat terhidu bau asap rokok. Orang yang hidu asap rokok ni sebenarnya adalah lebih bahaya dari yang isap rokok tau! Sepatutnya, parents perlu protect anak2 dan keluarga, bukan membahayakan mereka. Betol tak?? Saya sendiri pon tak tahan dengan bau asap rokok ni.. Nak tutup hidung depan2 mereka, kang kata kurang ajar plak. So, ape yang saya buat, saya buat2 batuk2. Hahhah! Bagi diorang terasa sikit!!!

3) Ramai perokok yang tidak menjaga kebersihan. Kita boleh tengok yang kebanyakkan dalam toilet bowl di tandas2 awam, boleh dilihat banyak puntung2 rokok yang dibuang oleh perokok ni. Saya pelik gak, best sangat ke hisap rokok dalam toilet ye? Sampai ada yang suka lepak2 dalam toilet sebab nak isap rokok dalam tu. Tak geli ke dengan bau-bauan yang lain? Hehhe..Ciri yang macam ni pun adalah kurang baik kepada ibu atau bapa yang akan mengepalai keluarga dalam rumahtangga.

4) Sangat membazir! Ye la, mana taknya, isap rokok bukan bagi pekdah pape pon. Ada penagih rokok ni sanggup lebih mengutamakan membeli rokok berbanding memenuhi permintaan keluarga atau keperluan yang lain. Kalau nak beli benda2 yang baik atau perlu, kemain lagi berkira kan..? Tapi, bila bab rokok, dah lupa diri dah. Ringan plak tangan tu bila nak bayar harga rokok even harga makin naik. Bayar sambil tutup mata je.. Ape2 pon, janji, rokok setel dulu! (-_-")

5) Merokok adalah contoh yang tidak baik untuk anak2. Maka perokok mencacatkan ciri2 keibubapaan. Ramai anak2 perokok yang dah jadi perokok walaupun masih kanak2. Saya pernah tengok, budak sekolah rendah pon dah isap rokok.. Kesian betol ngan budak2 macam ni kan?

Alhamdulillah, keluarga saya semuanya tak merokok. Mmm, cuma terlepas plak sorang. Sayang betol... Target saya masa nak cari jodoh dulu pon, memang dah aim tak nak yang merokok. Dann, alhamdulillah, jumpa yang tak merokok juga. :)

Tapi, bagi yang dah terlanjur mempunyai pasangan yang merokok tu, mungkin korang boleh cadangkan " Katakan TAK NAK pada rokok!" kepada mereka. Slow and steady la ok?.. Banyak cara yang boleh kita buat untuk bantu mereka kurangkan merokok ni, yang penting kita support mereka okay!



0 budak cumil mengomel:

Post a Comment

Please leave a comment after reading ya! Wanna get to know you better..!